Друк
Розділ: Освіта

Міністр освіти і науки України Іван  ВакарчукПро проведення VIІІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика

Надсилаємо звернення Міністра освіти і науки України І.О. Вакарчука щодо проведення VІІІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика серед дітей української діаспори, а також відповідні завдання для його учасників. У разі зацікавленості, інформацію просимо надсилати на електронну адресу ЗНЗ МУШ Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її..

Відділ культури та освіти Посольства України в РФ /495/629 92 88

Головам товариств, об'єднань українців зарубіжжя, директорам шкіл

Міністерство освіти і науки України надсилає конкурсні завдання для проведення VIІІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика. Конкурсні завдання також розміщені на сайтах Міністерства освіти і науки України та Ліги українських меценатів.

До участі у Конкурсі запрошуються учні українських шкіл, класів та студентів вищих навчальних закладів, які мають певний рівень знань з української мови, виявляють знання мовних тонкощів, філологічні здібності, а також демонструють творчий підхід до розв'язання мовних проблем.

Для організації та проведення міжнародного (заключного) етапу конкурсу пропонуємо в країні, де відбувається конкурс, створити регіональний організаційний комітет та обрати його голову. Голова оргкомітету несе відповідальність за організацію конкурсу, за конфіденційність завдань та відправку їх  в Україну. Регіональним комітетом визначається час та місце проведення конкурсу. Виконання конкурсних робіт дітьми рекомендуємо провести в одній або кількох школах регіону одночасно.

Учні, які вивчають українську мову другий-третій рік, виконують завдання 1 астрономічну годину; п'ятий-восьмий рік - 2 астрономічні години; дев'ятий-одинадцятий рік, а також студенти вищих навчальних закладів, працюють над завданням 3 астрономічні години.

У разі, коли кількість учасників конкурсу перевищує 60 осіб, просимо провести відбір кращих робіт, розглянувши їх на засіданні журі, склад якого затверджується регіональним оргкомітетом. З тих робіт, що розглядались регіональним журі, просимо відправляти  не більше п'яти робіт з кожної паралелі.

Після завершення Конкурсу регіональний оргкомітет повинен надіслати конкурсні роботи до Координаційної ради Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика (м. Київ) для перевірки, за результатами якої будуть визначені переможці й нагороджені дипломами І, ІІ, ІІІ ступенів та цінними подарунками. Нагородження переможців VIIІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика відбудеться у травні 2008 року

Роботи учасників Конкурсу приймаються до 15 березня 2008 року за адресою( Інститут інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України (каб. 316, сектор освітніх зв'язків з діаспорою), вулиця П.Сагайдачного, 37, м. Київ, 04070, Україна.

Разом з конкурсними роботами бажано надсилати інформацію про проведення конкурсу, його учасників, а також відгуки вчителів про завдання, їх відповідність рівню знань учнів та складність.

Телефон для довідок(  (044) 417-85-53, факс 417-83-36.

Електронна пошта( Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.">Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. .

Сайт Міністерства освіти і науки України( www.mon.gov.ua. Ліга українських меценатів: телефон: (044) 486-53-78; електронна пошта: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.">Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.; сайт: www.lum.com.ua, 417-85-53

Завдання для учасників Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика (для шкіл української діаспори) 2007 -2008 н. р.

2 -й рік навчання

1. Випишіть слова, які означають назви предметів.

Струмок серед гаю, як стрічечка.

На квітці метелик, як свічечка.

Сонечко світить, квітують поля -

Добридень тобі, Україно моя!

(П.Тичина)

2. Складіть звукову модель слів.

Ліс, вітерець, польовий, м'яко, купалися.

3. Поділіть слова на склади.

Тиша, легко, сонце, килим, маки, зайчик, тепло.

4. Змініть слова в дужках, щоб вийшла зв'язна розповідь.

(Гуляти) діти в лісі. Раптом за кущами (майнути) лисячий хвіст. Всі (кинутися) за лисицею.

3 -й рік навчання

1. Випишіть слова, які означають дії предметів.

Облітав журавель

Сто морів, сто земель,

Облітав, обходив,

Крила, ноги натрудив.

Ми спитали журавля:

- Де найкращая земля? -

Журавель відповідає:

- Краще рідної - немає!

                                   (П.Воронько)   

2. До слів першого рядка доберіть слово з протилежним значенням з другого рядка.

а) М'який, сумний.                               б) Високий, мілкий.

    Веселий, твердий.                                Глибокий, низький. 

3. Вставте, де потрібно, ьо-,  йо-, апостроф (´).

Здоров..я, ден..к, бур..ян, га..к, ра..н, цв..ях, втр..х.

4. Поєднайте частини прислів'їв.

Дерево шанують, як добре родить,                  як достигають.

Ягоди тоді збирають,                                       сам собі шкодить.

Хто пізно ходить,                                             а чоловіка, як добре робить.

4 - й рік навчання

1. Запишіть, вставляючи потрібні прийменники.          

Змайстрував мій братик Гриць

Гарну хаточку ... птиць.

Он ... дереві вона,

... садку ... вікна.

2. Вкажіть слова, в яких пропущено

а) йо:

Дз..б. При..м. Л..довик. Л..н. Тр..х. Т..хкати. Д..готь.

б) ьо:

С..годні. Ма..р. ..рж... Ц...го. Бо..вий.

3. У кожному з цих слів "заховалося" інше. Знайдіть його і  запишіть.     

Зразок: розмова - мова.

Земляк, барвінок, Україна, скарбничка, музикант, шахтар, прикордонник, трактор.

4. Складіть і запишіть речення з поданими однорідними членами.

Коропи, окуні і карасі.

Вовки, лисиці і зайці.

Сонце, повітря і вода.

5-й рік навчання

1. Запишіть слова у дві колонки: а) назви істот; б) назви неістот.

Курка, рак, настрій, адмірал, інжир, щука, егоїст, жакет, сорока, музикант, поезія, імператор, лимон, авіаполк, чай, хірург.

Якщо ви правильно виконали завдання, з перших букв слів складеться прислів'я. Запишіть його.

2. Замініть виділені слова прикметниками і запишіть сполучення за зразком:

Варення з малини - малинове варення;

Каша з пшона -

Стрічка з шовку -

Кисіль з вишень -

Будинок з цегли -

3. Складіть слова з частин слів (за зразком).

Зразок:

Префікс від слова посадка.

Корінь від слова з'їзд.

Відповідь: поїзд.

                                  

а) Префікс від слова посадка.

    Корінь від слова двірник.

    Закінчення від слова земля.

б) Корінь від слова теплий.

    Суфікс від слова столиця.

    Закінчення від слова зоря.

в) Префікс від слова під'їзд.

     Корінь від слова сніжок.

     Суфікс від слова записник.

     Закінчення від слова риби.

г)  Префікс від слова об'ява.

     Корінь від слова новина.

     Суфікс від слова хатка.

     Закінчення від слова ліси.

4. Закінчіть  текст.

Лесик з татком ходили на рибалку. На річку прийшли раненько.

Закинули вудочки ... . 

6 -й  рік  навчання

1. Запишіть слова, вставивши пропущені букви. Доберіть до них перевірні слова.

моло..ба -                                            про..ба -

ні..ті -                                       в..рховина -

ст..лився -                                           к..слиця -

гр..чаний -                                           боро..ба -        

2. Запишіть математичні вирази словами, вживаючи прийменники до, від:

16 - 9                           50 + 20

14 + 5                          100 - 19

43 - 6                           78 - 27

3.  З'ясуйте, які пари слів є словосполученнями, а  які - реченнями. Випишіть лише словосполучення. З одним із них (на вибір) складіть речення.

Польові квіти; ростуть у полі; чудовий ранок; чай у чашці; діти читають; читання книжки; жовте листя; листя опадає.

4. Виправте  помилки у тексті:

Береза дуже красиве дерево. У берези білий стовбур. З берези падають крилаті зернятка. Вітром зернятка розносяться по землі. З кожної зернинки виросте нова береза.

5. Уявіть, що ви потрапили на Україну. Там ви зустріли свого ровесника, який проживає в Україні. Напишіть вашу розмову з ним (у формі діалогу).

7-й рік навчання

1. Замініть словосполучення прислівником-синонімом.

Зразок: На весь голос - голосно

Рукою подати -

Як кіт наплакав -

На віки вічні -

Як сніг на голову -

Рухається, як черепаха -

Сидіти не в своїй тарілці -

2. Прочитайте. Випишіть дієслово, визначте час, число, особу, дієвідміну (у теперішньому й майбутньому часі), рід (у минулому часі).

Дивлюся мовчки на рушник,

що мати вишивала.

І чую: гуси зняли крик,

зозуля закувала.

                                               Знов чорнобривці зацвіли,

                                               запахла рута-м'ята.

                                               Десь тихо бджоли загули,

                                               всміхнулась люба мати.

                                                                                              (І.Михайловська)

3. Встановіть відповідність між фразеологізмом і його значенням.

Сам не свій.                                    Кожен насамперед думає про себе.

Піти на свій хліб.                                         Почуватися незручно, некомфортно.

Своя сорочка ближча до тіла.          Приголомшений.

Не у своїй тарілці.                            Жити самостійним життям,

                                                                   забезпечувати себе матеріально.            

4. Вставте пропущені букви. Позначте префікси. З трьома словами (на вибір) складіть речення.

Ро..чистити, ..шити, ро..чесати, ..сунути, ро..чарувати, ро..стелилось, ..питати, ро..питати, ..бити, ро..танув, ро..хитували, ..цементувати, ..дути, ..формувати, ро..женеш, ро..жився.

5. Напишіть текст-опис "Букет квіті", використавши щонайбільше епітетів і порівнянь.

8-й рік навчання

1. Вкажіть слова, в яких поділ на склади для перенесення подано з порушенням орфографічних правил. Напишіть правильний варіант.

А-ва-рі-я, жа-лі-бно, низь-кий, пір-'я, жа-рго-нізм, на-дзем-ний, жа-ртів-ли-вий, ясно-о-кий, на- швид-ку, я-вір, се-стра, пра-цез-дат-ний, ріл-ля, май-ка, пов-здовж.

2. Запишіть текст, розкриваючи дужки.

Соня (ч, ш) ний зайчик

Спати лягає

(З, С) краю поду (ж, ш) ки

Світло др(е, і)має.

Сам прок (и, е) дається,

(З, С) кочить із хати,

Сон (е, и) чку - мамі

Сон (роз, рос) казати.

3. Спишіть, записуючи числа словами.

До 279 додати 63;

від 164 відняти 28;

додати 333 і 595.

4. Відредагуйте речення.

1) Учні вже повернулися зі школи, що навчалися в другу зміну.

2) Вода, текуча з гір, чиста і прохолодна.

3) У поході, коли буваєш, то милуєшся природою.

5. Які українські народні свята святкуються у твоїй родині? Напиши твір-мініатюру "Моє улюблене українське свято".

9-рік навчання

1. Від іменників утворіть форму орудного відмінка однини. З одним із них (на вибір) скласти речення, ускладнене однорідними членами.

Сіль, тінь, ніч, мати, піч, подорож, папороть, любов, щедрість.

2. Спишіть словосполучення, вставляючи замість крапок потрібні букви. З підкресленим утворіть речення, ускладнивши його однорідними членами.

Любител..с..кий, сп..ктакль, овоч..вий салат, турец..кий орнам..нт, криворіз..кий комб..нат, край..вий музей, зеленен..кий барв..ночок, взутт..ва фабрика, червонес..н..ке ябл..ко, фіз..чний стан, граф..чний малюнок, Софі..на книга, мам..н каб..нет, со..вий гуляш.

3. Напишіть правильно

Дві дівчата, три курки, чотири чудеса, три болгари, два селяни, чотири очі, сто тридцять три телята, двадцять три воріт, чотири поні.

4. Запишіть подані слова за алфавітом. Вкажіть кількість звуків і букв у кожному слові.

Доярка, ящик, юнь, воєдино, джемпер, батальйон, підйом, мальовничий, вольєр, ганьба, більярд, сьогоднішнє, індієць, перелякають, звичай, хвиля, дзеркальний, район, майор.

5. Складіть речення з фразеологізмами.

Сам собі на умі -

Сушити собі голову -

І гадки не має -

Намилити шию -

6. Напишіть твір на тему: "Мова - це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми її плекатимемо" (О.Гончар).

10-й рік навчання

1. Напишіть у кличному відмінку такі слова:

Боєць, виконавець, знавець, молодець, козак, кравець, мудрець, мандрівець, мисливець, стрілець, старець, вчитель, хлопець, переможець, українець, школяр.

                                                                   

2. Поставте наголос.

Вчора, приятель, ім'я, діалог, каталог, кілометр, демократія, читання, завдання, пізнання, Київщина, Полтавщина, мабуть, доглядач, приріст, успіх, вираження, одинадцять, чотирнадцять.

3. Утворіть прикметники від таких географічних назв:

Франція, Прага, Рига, Дрогобич, Париж, Гаага, Гамбург, Кременчук.

4. Знайдіть слова, в яких допущено граматичні помилки. Поставте їх у належній формі.

1. Група студентів організували мітинг.

2. Я із сестрою влітку їздили до Карпат.

3. Хотілося б, щоб Ви виступив у нас на зборах.

4. Ряд відомих музикантів, співаків, акторів виступав на цьому концерті.

5. Спишіть, зробіть повний синтаксичний розбір речення.

По обидва боки Росі стояли круті горби, поперерізувані й перетяті глибокими, вузькими ярками; і долини, й гори були засипані свіжим білим снігом, неначе лебединим пухом; небо було вкрите білим прозорим туманом; через туман лилося срібне тихе світло вечірнього сонця.

                                                                                              (І. Нечуй-Левицький)

6. Напишіть міні-твір про українську мову, продовжуючи подані речення так, щоб з них утворилися складні. Назвіть види складних речень.

Рідною мовою вважають …

Українська мова повинна бути рядною мовою для кожного, …

Знати, берегти і примножувати багатства мови - …

Людина, … , віддаляє себе від культурно-історичного досвіду і досягнень свого народу. Його культурно-духовних надбань …

Хто любить рідну мову …

11-й рік навчання

1. Спишіть, вставляючи пропущені букви. З кожним із виділених слів складіть складне речення.

 Був зв..чайний б..р..зневий день. Удень квасило, сніг т..мнів, осідав, ховався у видолинки й скупо плакав, пускаюч.. з-під себе тоненькі струмочки. У небі ч..нилося якесь сум'яття: то наповзали густі сірі хмари, то враз наче хто роздирав їх - і в..глядали озерця сліпучої сині. А вночі хмари кудись зн..кали, в небі ро..кошував бл..скучий голубуватий місяць. І здавалося, що то од його холодних променів уранці калюжі застигло голубіли. (В. Кава).

2. Запишіть складні слова разом, окремо або через дефіс. З підкресленим словом складіть і запишіть речення, ускладнивши його звертанням.

Довго/тривалий, пів/Києва, екс/президент, із/за, по/нашому, загально/відомий, казна/на/чому, пів/огірка, все/таки, авіа/квиток, червоно/щокий, суспільно/корисний, культурно/корисний, сто/мільйонний, віч/на/віч, подай/но, з/поміж.

3. Доберіть до поданих  слів синоніми.

Джерело, степ, існування, хліб, праця, таємниця, казати, гарний, балакати, багатство, мальовничий, відповідь, ворог, зоряність.

4. Запишіть словосполучення, узгодивши числівники з іменниками.

П'ятсот тридцять три (стілець), дев'яносто п'ять (гривня), семеро (студент), два (українець), двоє (українець), обидва (брат), третина (читач), багато (виборець), одна шоста (аркуш), три і одна п'ята (метр), півтора (сторінка), нуль (одиниця), двоє (вікно), чотири з половиною (відсоток), тисяча (примірник).

5. Спишіть текст. Розставте розділові знаки. Випишіть окремо слова кожної частини мови.

Могутній дуб. Він пів тисячоліття

Стоїть на Хортиці

О дубе дубе хто тобі дав сили

Устояти проти вітрів і злив

Мабуть земля яка тебе зростила

Мабуть народ який тебе садив.

                                   (Любов Забашта)

6. Напишіть твір на тему: "Мій Тарас Шевченко". Що ви думаєте про такий вислів Володимира Базилевського: "Цей колишній кріпак - один із найрозкріпаченіших поетів світу. Поет - слово для якого - акт сповіді?".

Завдання для студентів вищих навчальних закладів

1.Спишіть, замість крапок вставте пропущені букви е, и  чи  і. З виділеними словами складіть і запишіть складні речення.

Пр..берегти, пр..славний, пр..мудрий, пр..зводити, пр..парувати, пр..своїти, пр..буток, пр..мовляти, пр..мат, пр..варений, пр..зидент, пр..крашати, пр..бій, пр..давній, пр..чудовий, пр..злий, пр..морозити, пр..відкритий, пр..боркати, пр..бережний, п..р..орати, пр..звисько.

2. Придумайте речення, в яких подані  слова були б омонімами.

Лист, край, бал, клуб, пара.

3. Серед поданих слів 10 записано неправильно. Випишіть їх, виправивши помилки.

Воз'єднання, священний, ссавці, статей, заввідділом, академмістечко, прочитанний, жаданий, міццю, шалений, перельєш, ніччю, жовччю, відзеркалений, старанний, несказанний, олов'янний, безталанний, бовван, безмінний, страйком, тушшю, притаманний, буквенний, написаний, письменний, студенний, блаженний.

4. Визначте групи прикметників (якісні, відносні, присвійні). З підкресленим словосполученням складіть складнопідрядне речення.

Джерельна вода, легендарний герой, кришталева совість, роботящі руки, козацький край, мамина вишня, солдатський хліб, ніжний погляд, український край.

 5. Від іменників утворіть прикметники. Запишіть, підкресліть орфограми і погрупуйте їх за правилами.

Якість, щастя, під'їзд, жалість, область, тиждень, хвастощі, радість, захист, честь, антифашист, користь, аспірант, перехрестя. Ненависть, пристрасть, турист.

6. Стисло викладіть свої міркування про значення рідної мови для народу на основі висловлювання Івана Дзюби: "Рідна мова - це найособистіша і найглибша сфера обстоювання свого "я", коли воно є. своєї особистої і національної гідності".

Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.">Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.. 

На світлині: Міністр освіти і науки України Іван Вакарчук