17.07.2002, 11:59

Відбулося. Багатостраждальний український нафтопровід "Одеса-Броди", побудований для транспортування каспійської нафти, нарешті розпочне працювати. Перша нафта незабаром може надійти на термінал "Південний". Але, незважаючи на реальну зацікавленість усіх сторін, що беруть участь, початок реалізації проекту не проходить без проблем.

Після довгих безрезультатних переговорів і численних прогнозів про початок надходження технологічної нафти для завантаження терміналу "Південний" і запуску нафтопроводу "Одеса-Броди" процес нарешті зрушився з мертвого місця.

"Укртранснафта" заявила, що 3-4 серпня компанія повинна отримати від ChevronTexaco танкер з 30 тис. тоннами легкої казахської нафти. Як повідомили у прес-службі компанії, нафта закуплена саме з метою запуску терміналу "Південний" та проведення робочих випробувань його морських споруд.

Український уряд доклав чимало зусиль для того, щоб проект "Одеса-Броди" став реальністю. Для підвищення інтересу до нього з боку міжнародних нафтових компаній було вирішено створити Операційну компанію з експлуатації українського нафтопроводу "Одеса-Броди."

Окрім того, "Укртранснафта" (відповідає за українську частину Євроазіатського нафтотранспортного коридору) у червні поточного року у рамках конференції "Розвиток нафтогазового сектору України та можливості залучення іноземних інвестицій" провела для іноземних інвесторів презентацію нафтопроводу "Одеса-Броди".

В якості свого внеску у компанію українська сторона запропонувала передати технологічну нафту, яка закачана у систему, а також частину майбутнього прибутку від транспортування нафти та її збереження у резервуарах "Укртранснафти" у порту "Південний".

Іноземні учасники в якості внеску можуть внести або грошові кошти, або ж технологічну нафту, необхідну для наповнення нафтопроводу. Також у якості внеску можуть бути надані гарантії з регулярної прокачки нафти трубопроводом. Як повідомили у прес-службі "Укртранснафти", зараз проводяться переговори з потенційними учасниками Операційної компанії, проте їхні назви не розголошуються.

Раніше голова "Укртранснафти" Олександр Тодійчук заявив, що інтерес до українського нафтопроводу "Одеса-Броди" виявили декілька великих нафтових компаній, таких як Shell, ChevronTexaco і Exxon Mobil, які займаються розробкою родовищ на Каспії. Окрім того, Exxon Mobil зацікавила участь у консорціумі з управління Євроазіатським нафтотранспортним коридором, частиною якого є нафтопровід "Одеса-Броди" та нафтотермінал "Південний".

Результати проведеного американською компанією HаlliburtonKelloggBrown&Root дослідження європейського ринку нафти також свідчить, що східноєвропейські нафтопереробні підприємства зацікавлені у запуску нафтопроводу "Одеса-Броди".

Введення в експлуатацію української магістралі дозволить транспортувати нафту на НПЗ до Польщі та країн Північної Європи. Окрім того, південна частина нафтотранспортної системи України проходить через Броди до Словаччини й Угорщини, з яких ідуть нафтопроводи до Чехії, Німеччини та Хорватії.

За умови будівництва нафтопроводу "Братислава-Швехат" буде можливість транпортувати нафту на НПЗ Австрії. Інакше кажучи, цей проект може бути бізнеспривабливим не тільки для азіатських постачальників нафти, але і для споживачів в Європі.

За оцінками деяких фахівців, запуск нафтопроводу "Одеса-Броди" дозволить постачати нафту європейським нафтопереробним заводам (наприклад, австрійському "Швехат" та німецькому "Дойна") у 2 рази дешевше, ніж через порт Новоросійськ, і у 2,5 - 3 рази дешевше, ніж через Джейхан.

Але, незважаючи на всі розмови про зацікавленість іноземних компаній українським проектом, поки що жожна транснаціональна компанія офіційно не заявила про свою участь в експлуатації нафтопроводу.

Можна припустити, що обережність іноземних компаній пов'язана, у першу чергу, з початком будівництва альтернативного нафтопроводу з транспортування каспійської нафти "Баку- Тбілісі-Джейхан," в якому вже бере участь більшість потенційних іноземних партнерів України. Більшість фахівців розцінюють цей маршрут як конкурентний нафтопроводу "Одеса-Броди" (хоча, наприклад, головний радник держсекретаря США з питань дипломатії в енергетичній галузі Каспійського регіону Стівен Манн вважає, що "Баку-Тбілісі-Джейхан" та "Одеса-Броди" орієнтовані на різні ринки, а тому між ними не буде конкуренції).

На користь успішності реалізації проекту транспортування каспійської нафти за маршрутом "Одеса-Броди" говорить декілька факторів. По-перше, згідно з деякими прогнозами, протягом наступних десяти років експорт нафти із країн Каспійського регіону зросте до 100-150 млн. тон (2-3 млн. барелів на день), що у 4-6 разів перевищує сьогоднішні обсяги постачань.

Проте пропускна здатність протоки Босфор, через яку сьогодні проходять основні постачання нафти, як відомо, обмежена. Інша, як завив минулого року Голова ради директорів компанії British Petrolеum (BP) Джон Браун, протягом декількох років після відкриття буде перекачувати виключно нафту, видобуту двома азербайджанськими консорціумами, очолюваними BP.

Таким чином, Казахстан та Туркменістан, а також компанії Chevron і ENI не зможуть прокачувати з нафтопроводу частину видобутої ними нафти. Все це красномовно свідчить про перспективність українського проекту "Одеса-Броди".

Тому, незважаючи на існуючи труднощі, "Укртранснафти" все ж прогнозують, що комерційна експлуатація нафтопроводу розпочнеться вже у четвертому кварталі поточного року.

Перша черга нафтопроводу "Одеса-Броди" має проектну потужність 14,5 млн. тон нафти на рік, з потенційним збільшенням при будівництві другої черги до 40-45 млн. тон. У цілому обсяг складає близько 64-66 млн. тон на рік. Пропускна здатність усіх нафтопроводів компанії - 100 млн. тон нафти на рік, з них 66 млн. тон - на експорт.

Додати коментар


Захисний код
Оновити

Останні коментарі

Обличчя української родини Росії

Обличчя української родини Росії

{nomultithumb}

Українські молодіжні організації Росії

Українські молодіжні організації Росії

Наша кнопка


Пора выбирать — Алексей Навальный

8BE508A2-8376-44DC-A4EC-E84056BEDDB8 w1597 n r0 s